Djurtandvård

Tandsjukdomar kan vara besvärande och orsaka mycket smärta för både katter och hundar. Djur uttrycker inte sin smärta på samma sätt som vi människor gör och därför måste vi vara uppmärksamma på deras munhygien. Här går vi igenom olika tandsjukdomar som kan drabba våra fyrbenta bästa vänner och vad de kan behöva uppsöka djurtandvård för.

Tandvård – Hund

Hundens tänder är en väsentlig del av hundens hälsa och behöver tas om hand. Precis som människor behöver hundar uppsöka en tandläkare när de drabbas av tandproblem. Under ett tandläkarbesök gör hundtandläkaren en grundlig undersökning för att identifiera vad det är som orsakar hundens besvär.

• Tandundersökning där även hundens bett undersöks
  • Tänderna räknas och undersöks var för sig
  • Fickdjupet runt varje tand mäts
  • Tänderna röntgas för att identifiera till synes dolda fel
  • Rengöring där plack och tandsten avlägsnas
  • Tänder som sitter för trångt för att rengöras dras ut

Ska man borsta hundens tänder?

Ja, det är bra att hjälpa hunden att hålla god hygien i munnen. Det finns speciella tuggpinnar som hjälper hunden att sköta sin munhygien någorlunda, men du bör komplettera detta genom hederlig tandborstning. Detta kan vara svårt, men viktigt. Genom att regelbundet borsta tänderna på din hund kan du hålla tänderna fria från lättare tandsten.

Har din hund tandsjukdom?

Om du misstänker att din hund är i behov av djurtandvård har du säkert reagerat på förändringar i tandköttet eller dålig andedräkt hos hund. Man brukar generellt sett säga att rena och friska tänder kännetecknas av en fräsch andedräkt. Det finns flera symptom som du bör vara uppmärksam på:

• Dålig andedräkt
  • Förändringar i tandköttet
  • Försämrad matlust
  • Tecken på smärta när den äter
Uppvisar din hund någon av dessa bör du uppsöka en veterinär för att reda ut vad det är som orsakar dem.

Fler frågor om hundars tänder?

Hundars munhälsa är ett ämne som många hundägare har funderingar kring. På Hundguiden.com kan du läsa en artikel som besvarar frågor om hundars tänder, valptänder och hundars munhälsa. Du får bland annat reda på hur många tänder en hund har, när en valp tappar sina tänder och om det är stora eller små hundraser som lider mest av tandproblem.

Deras sammanställning svarar på 10 vanliga frågor som hundägare brukar ställa sig kring hundens tänder. En hund som har problem med sina tänder är inte tillfreds. Hundägare som kan mycket om ämnet kan enklare se tecken på när något inte står rätt till, och åtgärda det så fort som möjligt.

Vanliga tandsjukdomar hos hund

Plack och tandsten

Plack på hundens tänder är den i särklass viktigaste orsaken till behov av tandvård för hundar. Även tandsten drabbar hundar i stor utsträckning. Båda dessa tillstånd går att förebygga genom att regelbundet borsta hundens tänder.

Stomatit

Detta är en kronisk inflammation som sätter sig i munnens slemhinna. Den kännetecknas av att slemhinnan blir mörkröd och börjar blöda lätt. Detta tillstånd är mycket smärtsamt för hunden.

Gingivit och parodontit

Dessa tillstånd drabbar cirka 80 procent av alla hundar och är två olika sorters inflammation i tandens stödjevävnad. Ofta startar inflammationen i hundens tandkött (gingivit). Om den lämnas obehandlad kan den utvecklas till tandlossning (parodontit).

Tandresorption

Tandresorption kallas även för ORL (Odontoclastic Resorptive Lesions). Tanden drabbas då av en nedbrytning av bulkvävnaden som gradvis blottar blodkärlen och nerverna i tanden. Det är en progressiv åkomma som kan upplevas som väldigt smärtsam för hunden.

Tandvård – Katt

Tandvård för katter är precis lika viktig som vår egen tandvård. Kattens tänder bör undersökas regelbundet av dig som kattägare, men ibland kan det vara nödvändigt med ett besök hos veterinären för att klargöra vad det är som orsakar kattens tandproblem. Veterinären gör då en grundlig undersökning av tänderna på din katt.

• Kattens tänder undersöks och veterinären tittar även på kattens bett
  • Antalet tänder räknas och undersöks var för sig
  • Veterinären mäter fickdjupet runt varje tand
  • Tänderna röntgas för att hela tanden ska kunna undersökas
  • Plack och tandsten avlägsnas genom en ordentlig tandrengöring
  • För trångt sittande tänder avlägsnas från kattens mun

Ska man borsta tänder på katt?

Det är bra att vänja din katt vid tandborstning så tidigt som möjligt. Katter kan vara envisa och om du försöker upprätta denna rutin när katten har uppnått vuxen ålder kan det bli en riktig utmaning. Det viktigaste är att du regelbundet undersöker din katts mun och är uppmärksam på förändringar i tandköttet, inflammationer och skadade tänder. För de katter som har en ökad benägenhet för tandlossning är det avgörande med tandborstning.

Har din katt tandsjukdom?

Du som misstänker att din katt kan ha drabbats av en tandsjukdom har kanske upptäckt att din katt dreglar, blöder från tandköttet eller vägrar äta hård och kall föda. Du gör helt rätt i att uppmärksamma kattens munhygien. Katter är generellt sett dåliga på att uppvisa smärta – ha därför för vana att undersöka din katts mun regelbundet och var uppmärksam på följande:

• Försämrad matlust eller undviker hård och kall mat
  • Katten dreglar eller gnisslar tänder
  • Blödande tandkött eller tovig päls
  • Katten uppträder irriterat eller drar sig undan
När katten uppvisar ovanstående symptom är det absolut läge att uppsöka en djurtandläkare som kan undersöka din katt.

Vanliga tandsjukdomar hos katt

Tandsten och plack

De flesta katter drabbas av antingen tandsten eller plack. Dessa tillstånd går att förebygga genom regelbunden tandborstning. Svårare tandsten behöver avlägsnas av en veterinär.

Stomatit

Stomatit är en kronisk slemhinneinflammation som oftast visar sig genom att slemhinnan lätt börjar blöda samt blir mörkröd. Katten får svåra smärtor och uppvisar ofta en minskad matlust på grund av smärtan.

Gingivit och parodontit

Inflammation i munnen drabbar de flesta katter. Oftast stannar den i tandköttet (gingivit), där den också startar, men ibland sprider den sig till tanden och kan då orsaka tandlossning (parodontit).

Tandresorption

Resorption är ett tillstånd som drabbar tandens bulkvävnad som progressivt blottar tandens blodkärl och nerver. Detta upplevs som mycket smärtsamt för katten och bör behandlas så snabbt som möjligt.

Träffa en djurtandläkare

Misstänker du att din katt eller hund behöver uppsöka vård hos en djurtandläkare? Många veterinärkliniker erbjuder idag tandvård för hundar, katter och andra husdjur. Hitta en veterinär nära dig som erbjuder djurtandvård.